درد سیاتیک معمولاً با طیف گسترده ای از ویژگی ها توصیف می شود. این درد به مرور زمان بدتر شده و ممکن است ناتوان کننده شود. درد ممکن است بیاید و برود یا برای دوره های طولانی تری باقی بماند و ممکن است با برخی وضعیت ها، ورزش ها و یا داروها تسکین یابد.

درد کمر و انتشار آن به پاها معمولا اولین علامت سیاتیک است و به طور معمول نشان دهنده تحریک یا التهاب عصبی است. هنگامی که فشرده سازی عصب رخ می دهد، علائم عصبی ممکن است ایجاد شود.

سیاتیک رادیکولوپاتی است

رادیکولوپاتی به درد ناشی از فشردگی ریشه(های) عصبی نخاعی اشاره دارد. سیاتیک زمانی رخ می دهد که یک یا چند ریشه عصبی از L4 تا S3 به دلیل شرایطی مانند فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی یا دژنراسیون دیسک تحریک یا فشرده می شوند. درد رادیکولار از ریشه عصب سیاتیک به طور معمول در ران و ساق پا احساس می شود ، به دور از منبع واقعی مشکل.

درد سیاتیک ممکن است با علائم دیگری همراه باشد و به طور معمول یک یا چند ناحیه در کمر، ران، ساق پا و پا را درگیر می کند. اگر مدت درد کمتر از 8 هفته باشد به آن سیاتیک حاد می گویند. مدت درد بیش از 8 هفته به عنوان سیاتیک مزمن توصیف می شود.

درد معمولا اولین علامت سیاتیک است و به طور معمول نشان دهنده تحریک یا التهاب عصبی است. در بیشتر موارد، درد تیز و سوزشی ممکن است احساس شود که فقط یک پا را درگیر می کند.

به ندرت، سیاتیک ممکن است هر دو پا را با هم درگیر کند. درد متناوب بین پای راست و چپ نیز ممکن رخ دهد.

علائم همراه با درد سیاتیک

ضعف در عضلات ران. هنگامی که عضلات ران تحت تأثیر قرار می گیرند، ممکن است هنگام تلاش برای به هم رساندن ران ها، ضعف احساس شود.
ضعف در عضلات پا . هنگامی که عضلات ساق پا تحت تأثیر قرار می گیرند، ممکن است هنگام تلاش برای خم کردن زانو یا در حالی که پا و یا انگشتان پا را به سمت بالا و یا پایین می گیرید، ضعف وجود داشته باشد.

پارستزی. احساس غیر طبیعی بر روی پوست به دلیل هدایت عصبی نامناسب. این احساس ممکن است شامل گزگز، سفتی، سوزن سوزن شدن و یا احساس خزیدن چیزی در پشت ران و/یا ساق پا باشد.

علائم عصبی ممکن است منجر به کاهش عملکرد پای آسیب‌دیده شود و زمانی که عصب سیاتیک فشرده می‌شود، شایع‌تر است.

وقتی درد سیاتیک یک اورژانس پزشکی است

اگرچه بسیار نادر است، اما مواقعی وجود دارد که علائم سیاتیک ممکن است نشان دهنده آسیب بالقوه جدی به عصب سیاتیک باشد. اورژانس پزشکی زمانی نشان داده می شود که:

• درد سیاتیک شدید است یا افزایش ناگهانی درد وجود دارد
  • از دست دادن کنترل روده و یا مثانه وجود دارد
  • درد سیاتیک با تب، حالت تهوع و یا کاهش وزن همراه است

این علائم می تواند نشان دهنده بیماری های زمینه ای جدی مانند سندرم دم اسب، عفونت یا تومورهای ستون فقرات باشد.

درمان درد سیاتیک

به طور معمول، بهتر است برای تشخیص دقیق با یک متخصص پزشکی مشورت کنید، زیرا طیف گسترده ای از مسائل می تواند عصب سیاتیک را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد علائم شود. درمان‌هایی که علت اصلی علائم سیاتیک را هدف قرار می‌دهند، به جای رویکردهای تسکینی که فقط علائم را تسکین می‌دهند، برای رفع درد طولانی‌مدت مؤثرتر خواهند بود.

فیزیوتراپی موثرترین روش در درمان غیرجراحی آسیب و فشردگی عصب سیاتیک است که توسط متخصصان ما در بهترین مرکز فیزیوتراپی در دماوند به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

متخصصان ما پس از ارزیابی دقیق شرایط بیماران از موثرترین و بروزترین متدهای فیزیوتراپی در درمان سیاتیک بهره می برند.

فیزیوتراپی برای سیاتیک – فیزیوتراپی برای کمردرد – درمان سیاتیک با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در گیلاوند