فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو : درمانگر شما ممکن است یکی از ابزارها یا متد های درمانی زیر را برای کمک به کنترل علائمی که میتوان پس از جراحی زانو داشته باشید برای کاهش درد انتخاب کند.

الکتروتراپی

این درمان با ارسال یک جریان الکتریکی به آرامی از طریق پوست، اعصاب را تحریک می کند. در درمان حاد پس از جراحی منیسک، تحریک می تواند درد را کاسته و به از بین بردن تورم کمک کند. معمولا در ترکیب با یخ در مراحل اولیه و گرما در مراحل بعدی بهبود استفاده می شود. این درمان با ارسال یک جریان الکتریکی به آرامی از طریق پوست شما اعصاب را تحریک می کند. بعضی از اشخاص می گویند که این احساس مثل ماساژ است. تحریک الکتریکی می تواند با ارسال تکانه هایی که به جای درد احساس می شوند، درد را کم کند. پس از کم شدن درد، عضلاتی که در اسپاسم هستند شروع به شل شدن می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند با درد و سختی کمتری حرکت کرده و ورزش کنید.

آموزش راه رفتن

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو زمانی که وزن خود را روی پای عمل کرده اعمال کنید، فیزیوتراپیبست به شما کمک خواهد کرد تا راه رفتن شما مثل روز های سلامت شما بشود. اگر دچار لنگیدن شده اید، احتمالا نیاز به آموزش مجدد داشته باشید، که ممکن است به دلیل ترس از درد یا صرفاً به علت عادتی باشد که از زمان جراحت یا جراحی ایجاد کرده اید. داشتن یک الگوی راه رفتن معمولی با تغییر وزن در موقع راه رفتن شروع می شود. اگر بتوانید نحوه حرکت اسکیت بازهای سرعتی رقابتی را که باسن خود را در زمان اسکیت تاب می دهند تجسم کنید، تصویری از معنای تغییر وزن خود را خواهید دید. وقتی پای دردناک خود را پایین می‌گذارید و آماده می‌شوید که با پای مخالف قدم بردارید، میتوان در انتقال وزن باسن خود روی پای کاشته‌شده خود شک داشته باشید. این منجر به راه رفتن آنتالیک می شود که بهتر به عنوان لنگی شناخته می شود. احتمالا تمرین این بخش از چرخه راه رفتن تنها چیزی باشد که به شما کمک کند “به یاد بیاورید” چگونه بدون لنگی راه بروید. فیزیوتراپیبست شما همچنین مطمئن خواهد شد که قدم های شما از نظر عرض و طول برابر هستند.

فیزیوتراپی پس از جراحی زانو

بهبود دامنه حرکتی

برای بهبود دامنه حرکتی شما، درمانگر شما می تواند از حرکت دادن مفصل درجه بندی شده، کشش دستی و تمرینات انتخابی استفاده کند. تورم و تحریک ناشی از جراحی زانو می تواند باعث ایجاد مشکلات حرکتی در کلاهک زانو شود. حرکت دادن کلاهک زانو به بهبود دامنه حرکتی کلی زانو کمک می کند. حرکت فعال و کشش به عنوان بخشی از یک برنامه خانگی نیز می تواند به بازیابی حرکت کمک کند.

کنترل تورم

ماساژ، درمان با کیسه سرد، یا درمان فشرده سازی میتواند برای کنترل تورم با شستشوی مایع اضافی از ناحیه مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سرما، فشرده سازی و ارتفاع، ترکیبی مفید برای کاهش تورم است.

آب درمانی

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو با انجام ورزش در استخر، خاصیت شناوری و گرما به شما امکان می دهد با سهولت حرکت ورزش کنید. شناوری استخر می‌تواند برای راحت تر کردن ورزش، مقاومت در برابر بعضی از تمرینات و کمک به شما برای شروع راه رفتن با فشار کمتری روی زانوی جدیدتان استفاده شود. گرما می تواند به آرامش عضلات، بهبود گردش خون و کم شدن درد کمک کند. به شما اجازه می دهد آسان تر حرکت کنید اگر درمانگر شما در استخر با شما کار می کند، بطور معمول قبل از اینکه وارد یک برنامه معمولی در خشکی شوید، چند ویزیت کافی است.

یخ درمانی

یخ باعث می شود رگ های خونی در ناحیه درد باریک تر شوند که به آن انقباض عروق می گویند. این به کنترل التهابی که بوجود آورنده درد می شود کمک می کند و به آسانی می تواند به عنوان بخشی از یک فیزیوتراپی در منزل انجام شود. برخی از راه‌های قرار دادن یخ شامل کیسه‌های سرد، کیسه‌های یخ یا ماساژ یخ است. کیسه های سرد یا کیسه های یخ معمولاً به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل درد قرار می گیرند.

گرما درمانی

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو گرما باعث بزرگتر شدن عروق خونی می شود که به آن اتساع عروق می گویند. این عمل به دفع مواد شیمیایی که زانوی شما را آسیب می‌زند کمک می‌کند. همچنین به جذب مواد مغذی و اکسیژن کمک می کند که به بهبود ناحیه کمک می کند. گرمای واقعی به شکل یک کیسه گرم مرطوب، یک پد گرم کننده، یا دوش یا حمام آب گرم مفیدتر از کرم هایی است که صرفاً احساس گرما را ایجاد می کنند. بسته های داغ معمولاً به مدت 15 تا 20 دقیقه روی محل درد قرار می گیرند. باید مراقب باشید تا مطمئن شوید که پوست شما بیش از حد گرم نمی شود و نمی سوزد. همچنین خوابیدن با پد گرم برقی در شب ایده خوبی نیست.

استراحت

بخش مهمی از درمان پس از جراحی استراحت است. اگر با یک فعالیت یا حرکت درد دارید، باید علامتی باشد که هنوز تحریک وجود دارد. شما باید تلاش کنید از تمام حرکات و فعالیت هایی که باعث افزایش درد شما می شود اجتناب کنید. حتماً از عصاهای زیر بغل خود طبق دستور پزشک استفاده کنید و فقط مقدار وزنی را که پزشک تأیید کرده روی پای خود قرار دهید.