پارگی مینیسک زانو از آسیب های شایع مفصل زانو است که اغلب در افراد ورزشکار و پرتحرک رخ می دهد و منجر به درد و بی ثباتی زانو می شود.

منیسک قطعه ای غضروفی است که یک بالشتک بین استخوان ران و استخوان ساق پا ایجاد می کند که به تسهیل حرکات زانو کمک زیادی می کند.

فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار زیادی به زانوها می شوند و با چرخش ناگهانی زانو همراهند خطر بروز این آسیب را به همراه دارند.

اگرچه پارگی مینیسک زانو در افراد ورزشکار شایع تر است اما ممکن است در هر فردی رخ دهد حتی بلند شدن سریع از حالت چمباتمه می تواند سبب این آسیب شود.

درمان این آسیب اغلب با روشهای غیرجراحی امکان پذیر است و جراحی تنها در صورت آسیب شدیدی که با روشهای غیرجراحی قابل درمان نباشد انجام می گیرد.

علائم پارگی مینیسک زانو

• احساس درد شدید در زانو در زمان بروز آسیب
  • ناتوانی در راه رفتن بدلیل درد
  • احساس بی ثباتی و ناپایداری در زانو
  • توزم زانو
  • احساس پارگی چیزی در زانو
  • محدودیت حرکتی زانو و ناتوانی در خم و راست کردن زانو

دلایل و عوامل خطر

فعالیت هایی که با تحرک بالای زانو همراه هستند و نیازمند توقف و یا تغییر جهت های ناگهانی دارند خطر بروز این آسیب را تا حد زیادی افزایش می دهند ، به همین دلیل است که پارگی مینیسک به عنوان یک آسیب ورزشی رایج شناخته می شود و ورزشکاران رشته های فوتبال ، بسکتبال و تنیس بیش از سایر در معرض خطر آن هستند.

افزایش سن با ضعف مینیسک ها و افزایش آسیب پذیری آن ها همراه است.

مشکلات مفصل زانو مانند آرتروز زانو ، آسیب دیدگی و جراحی زانو در گذشته نیز خطر بروز این آسیب را افزایش می دهند.

روشهای درمان

درمان پارگی مینیسک بسته به شدت آسیب و میزان فعالیت فرد با روشهای مختلفی انجام می گیرد.

توقف کامل فعالیت های ورزشی و فعالیت های سنگین تا زمان بهبودی کامل ضروری است ، فرد باید چند روز به زانوی خود استراحت بدهد و حتی برای کاهش فشار ناشی از وزن بر روی زانوی آسیب دیده در هنگام راه رفتن از وسایل کمکی همچون چوب زیر بغل استفاده کند.

تا زمان بهبودی کامل باید از انجام هرگونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار به زانوها و تشدید درد می شود اجتناب شود.

برای تسکین درد و التهاب استفاده از کمپرس یخ ، داروهای ضدالتهابی و فشرده سازی زانو با باندهای فشاری توصیه می شود.

فیزیوتراپی زانو موثرترین راهکار در درمان غیرجراحی آسیب های زانو از جمله پارگی مینیسک زانو است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد (بهترین فیزیوتراپی دماوند) ارائه می شود. فیزیوتراپی علاوه بر کمک به تسکین درد و تسریع بهبودی به افزایش تحرک و ثبات زانو کمک می کند.

در صورتی که روشهای غیرجراحی نتوانند آسیب ایجاد شده را درمان کنند و علائم بیمار تسکین پیدا نکند جراحی به عنوان آخرین گزینه توسط جراح زانو انجام می گیرد ، این جراحی به دو روش بسته (آرتروسکوپی) و جراحی باز انجام می گیرد، فیزیوتراپی پس از هر دو روش جراحی برای بازیابی دامنه حرکات زانو ، تسریع بهبودی و کاهش عوارض جراحی و آسیب دیدگی ضروری است.

متخصصان ما در بهترین مرکز فیزیوتراپی در دماوند خدمات تخصصی فیزیوتراپی زانو را بر اساس بروزترین متدهای فیزیوتراپی و با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی ارائه می دهند.

پارگی مینیسک زانو – فیزیوتراپی در فاز ۲ پردیس – فیزیوتراپی در گیلاوند – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی برای زانودرد