تنیس البو یا سندرم آرنج تنیس بازان (اپی کندیلیت خارجی) یکی از آسیب های شایع آرنج است که ممکن است در هر فردی رخ دهد اگرچه ریسک بروز آن در ورزشکاران بیشتر است.

حرکات مکرر بازو سبب ضعیف شدن عضلات بازو و پاره شدن تاندون هایی می شود که ماهیچه را به استخوان متصل می کنند. آرنج تنیس بازان می تواند باعث ایجاد درد در هنگام خم شدن یا صاف کردن بازوها یا گرفتن یا بلند کردن وسایل شود.

تنیس البو یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است که زمانی رخ می‌دهد که تاندون‌ها (بافت‌هایی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند) بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند که منجر به التهاب، آسیب و پارگی احتمالی می‌شود. این آسیب معمولاً روی تنیسورهایی تأثیر می‌گذارد که راکت‌های خود را خیلی محکم می‌گیرند. اما هر کسی ممکن است به این وضعیت دردناک مبتلا شود که از نظر پزشکی به عنوان اپی کندیلیت جانبی شناخته می شود.

شیوع این بیماری در افراد 30 تا 50 ساله بیشتر است و درمان آن اغلب با روهای غیرجراحی امکان پذیر است.

هر کسی که به طور منظم فعالیت های تکراری را انجام می دهد که به شدت از ساعد، مچ دست یا دست استفاده می کند، می تواند به آرنج تنیس بازان مبتلا شود.

آرنج تنیس بازان معمولاً روی دست غالب شما تأثیر می گذارد. اما بسته به نوع فعالیت های تکراری، ممکن است آرنج تنیس بازان در هر دو بازو ایجاد شود.

آرنج تنیس بازان وضعیت تاندون اپی کندیل جانبی (خارجی) یا قسمت خارجی آرنج است. آرنج گلف باز وضعیت تاندون داخلی (داخلی) اپیکوندیل یا قسمت داخلی آرنج است. اصطلاح پزشکی برای آرنج گلف بازان اپی کندیلیت داخلی است.

علائم تنیس البو

این عارضه معمولاً نتیجه استفاده بیش از حد است. علائم معمولا به آرامی ظاهر می شوند. درد ممکن است در طول هفته ها و ماه ها بدتر شود. شایع ترین علائم عبارتند از :

• سوزش یا درد در قسمت خارجی آرنج که ممکن است به مچ دست شما برسد (این احساسات ممکن است در شب بدتر شوند).
  • درد هنگام چرخاندن یا خم کردن بازو
  • سفتی یا درد هنگام خم و راست کردن زانو
  • تورم آرنج که سبب حساسیت به لمس و فشار نیز می شود.
  • ضعف و کاهش قدرت آرنج و دست

دلایل و عوامل خطر

حرکات مکرر بازو می تواند باعث خستگی عضلات ساعد شما شود. یک تاندون این عضله را به برجستگی استخوانی در قسمت بیرونی آرنج شما (اپیکوندیل جانبی) متصل می کند. همانطور که عضله شما خسته می شود، تاندون بار بیشتری را می گیرد. این اضافه بار می تواند باعث التهاب و درد شود که به عنوان تاندونیت شناخته می شود. با گذشت زمان، این فشار بیش از حد می تواند باعث یک بیماری دژنراتیو به نام تاندونوز شود. تاندونیت و تاندونوز با هم می توانند منجر به پارگی تاندون شوند.

گاهی اوقات، آسیب ناگهانی بازو یا آرنج باعث ایجاد آرنج تنیس بازان می شود. به ندرت، افراد بدون دلیل شناخته شده به این بیماری مبتلا می شوند (آرنج تنیس بازان ایدیوپاتیک).

روشهای درمان

آرنج تنیس بازان ممکن است به خودی خود با درمان های محافظه کارانه بخوبی بهبود پیدا کند ، با این حال، این بهبودی ممکن است تا 18 ماه طول بکشد. درمان های غیرجراحی و کم تهاجمی برای تنیس البو عبارتند از:

• استراحت: ممکن است لازم باشد فعالیت های خود را برای چند هفته متوقف یا کاهش دهید تا به تاندون ها زمان دهید تا بهبود پیدا کنند.
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی : از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است درد و التهاب را کاهش دهند.
  • بریس‌ها: ممکن است درمانگر شما استفاده از یک بریس پشتیبانی متحرک را توصیه کند. این ارتز ها تنش تاندون ها و عضلات را از بین می برد.
  • فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی می تواند ماهیچه های ساعد و بازوی شما را تقویت کند. ماساژ، اولتراسوند یا سایر تکنیک های تحریک کننده عضلات نیز ممکن است به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کند.
  • تزریق استروئید: کورتیکواستروئیدهای تزریقی به طور موقت درد و التهاب مفاصل را تسکین می دهند.

جراحی : جراحی به عنوان آخرین گزینه درمان و تنها در صورت عدم بهبودی شرایط بیمار با روشهای غیرجراحی انجام می گیرد.

تنیس البو – درمان سندرم آرنج تنیس ابازان – فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در گیلاوند – فیزیوتراپی در رودهن – فیزیوتراپی در بومهن