درمان آرتروز با فیزیوتراپی : فیزیوتراپی نوعی از حرفه های مراقبت های بهداشتی است که بر ایجاد تحرک و عملکرد اعضای آسیب دیده بدن با استفاده از تکنیک های گوناگون مثل درمان دستی، آب درمانی و الکتروتراپی همراه با مشاوره بیمار تمرکز دارد.

آرتروز بیماری است که مفاصل اتصال دهنده استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند به دو شکل حاد و مزمن ظاهر شود و با التهاب مفاصل همراه است. بیماران مبتلا به آرتریت در حین حرکت درد، سفتی و ناراحتی را تجربه می کنند. آرتروز دو شکل عمده دارد: استئوآرتریت که هنگامی رخ می دهد که غضروف های بین مفاصل آسیب ببینند. و آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن مفاصل خود را تحت تاثیر قرار دهد.

هدف اصلی درمان آرتروز با فیزیوتراپی شامل بهبود تحرک و برقراری مجدد عملکرد مفاصل آسیب دیده است. فیزیوتراپیست ها متخصصان دارای مجوز هستند که با استفاده از روش های درمانی مختلف مفاصل آسیب دیده را تقویت می کنند.

نقش فیزیوتراپی در درمان آرتروز

آرتروز عمدتاً مفاصل زانو، لگن، ستون فقرات و انگشتان دست را درگیر می کند. درمان آرتروز با فیزیوتراپی توصیه می شود زیرا با بهبود عملکرد فیزیکی و کاستن درد برای بیماران مفید است.

روش های گوناگونی توسط فیزیوتراپیست ها برای درمان آرتروز استفاده می شود عبارتند از:

• الکتروتراپی
  • تمرینات
  • ارائه وسایل کمکی به بیماران
  • ماساژها

درمان آرتروز با فیزیوتراپی

روش های درمان آرتروز با فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپیست ها آب درمانی را برای درمان آرتروز استفاده می کند. تمرینات تخصصی در داخل آب با محدوده دمایی 33-36 درجه سانتی گراد انجام می شود. فیزیوتراپیست ها بیماران را با ورزش های خاصی مثل حرکات کششی، ایروبیک و تقویتی راهنمایی می کنند.

درمان دستی روش دیگری است که در آن فیزیوتراپیست‌ها از تکنیک‌های عملی برای تسکین درد و سفتی استفاده می‌کنند. این تکنیک مزایای خیلی زیادی در درمان آرتروز زانو نشان داده است.
روش های دیگری مثل سوزن خشک و گرما درمانی نیز فواید زیادی در تسکین درد نشان داده اند.

فیزیوتراپی به عنوان یک رویکرد درمانی در آرتروز لگن :

مفصل ران وزن بدن را تحمل می کند. پس ، درد در این مفصل بر تحرک کلی تأثیر می گذارد. هدف فیزیوتراپی بهبود تحرک در بیماران در چنین مواردی است. تکنیک های مورد استفاده فیزیوتراپیست ها عبارتند از:

• درمان دستی
  • آموزش مدیریت وزن
  • تمرینات کششی و تقویتی

استراتژی های محافظت از مفصل ران : این تکنیک شامل راهنمایی بیمار در مورد روش های محافظت از مفصل ران می شود. بیماران عمدتاً از حمل وزنه‌های سنگین و انجام فعالیت‌های خاصی که مفصل را اضافه بار می‌کنند توصیه می‌شود. همچنین به آنها وسایل کمکی برای راه رفتن ارائه می شود و به آنها توصیه می شود از وسایل مناسب برای پا استفاده کنند. فیزیوتراپیست ها همچنین به آنها در مورد حفظ وضعیت صحیح بدن آموزش می دهند.