درمان فتق دیسک کمر معمولاً با درمان غیرجراحی شروع می شود، مگر اینکه وضعیت شما باعث مشکلات قابل توجهی شود یا به سرعت بدتر شود. اکثر افراد مبتلا به فتق دیسک کمر بدون جراحی بهبود می یابند. در نتیجه، معمولاً توصیه می‌شود که بیماران حداقل شش هفته قبل از جراحی، درمان‌های غیرجراحی همچون فیزیوتراپی را امتحان کنند.

ثابت نگه داشتن کمر برای مدت کوتاهی می تواند التهاب و درد را آرام کند. این ممکن است شامل یک دوره استراحت در رختخواب باشد. خوابیدن به پشت می تواند فشار را از روی دیسک های دردناک و اعصاب کم کند. با این حال، فیزیوتراپیست‌ ها معمولاً توصیه می‌کنند از استراحت طولانی مدت در بستر خودداری کنند و ترجیح می‌دهند بیمارانشان فعالیت‌های معمولی را حتی با کمی درد انجام دهند تا از خشکی و ضعف عضلات کمر جلوگیری شود. در موارد نادری که استراحت در بستر تجویز می شود، معمولاً کمتر از یک هفته توصیه می شود.

گاهی اوقات برای بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر از کمربند طبی استفاده می شود. استفاده از کمربند طبی می تواند به کاهش فشار داخل دیسک مشکل کمک کند. بیماران تشویق می شوند که به تدریج از بستن کمربند حمایتی در یک دوره دو تا چهار روزه خودداری کنند.

درمان فتق دیسک کمر

درمان های فیزیوتراپی بر تسکین درد، بهبود حرکت کمر و تقویت وضعیت بدنی سالم تمرکز دارد. اولین هدف درمان فیزیوتراپی کنترل علائم است. فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا موقعیت ها و حرکاتی را پیدا کنید که درد را کاهش می دهد. ممکن است در چند جلسه اول از درمان گرما، سرما، اولتراسوند و تحریک الکتریکی استفاده شود. همچنین ممکن است در ابتدا از کشش کمر برای کاهش علائم فتق دیسک کمر استفاده شود. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ممکن است از درمان های عملی مانند ماساژ یا دستکاری ستون فقرات استفاده کند. این اشکال درمان عمدتاً برای کمک به کاهش درد و التهاب استفاده می‌شوند تا بیمار بتواند در اسرع وقت فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

فیزیوتراپیست به شما نشان می دهد که چگونه ستون فقرات خود را در طول فعالیت های معمول ایمن نگه دارید. شما در مورد وضعیت بدنی سالم و چگونگی ارتباط پوسچر با سلامت آینده ستون فقرات خود خواهید آموخت. در مورد مکانیک بدن، نحوه حرکت و عملکرد بدن در حین فعالیت به شما آموزش خواهیم داد. فیزیوتراپیست های ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد در دماوند وضعیت ایمن بدن را آموزش می دهند تا به شما در محافظت از کمر در طول روز کمک کنند. این شامل استفاده از موقعیت ها و حرکات ایمن در هنگام بلند کردن و حمل کردن، ایستادن و راه رفتن و انجام وظایف روزانه است.

قسمت بعدی درمان فتق دیسک کمر شامل یک سری تمرینات تقویتی برای عضلات شکم و کمر خواهد بود. کار کردن با این عضلات مرکزی به بیماران کمک می کند تا راحت تر حرکت کنند و احتمال درد و مشکلات آینده را کاهش می دهد. تمرینات هوازی مانند پیاده روی یا شنا برای کاهش درد و بهبود استقامت استفاده می شود.

هدف اصلی فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه از علائم خود مراقبت کنید و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. ما یک برنامه تمرینی برای ادامه بهبود انعطاف پذیری، وضعیت بدنی، استقامت و قدرت کمر و شکم به شما ارائه خواهیم داد.

هنگامی که بیماران با روشهای غیرجراحی بهبود پیدا نمی کنند، یا اگر مشکل شدیدتر می شود، ممکن است جراحی پیشنهاد شود.

فیزیوتراپی بعد از جراحی

توانبخشی بعد از جراحی پیچیده تر است. برخی از بیماران مدت کوتاهی پس از جراحی بیمارستان را ترک می کنند. با این حال، در برخی از جراحی ها، بیماران باید چند روز در بیمارستان بمانند.

در طول نقاهت پس از جراحی، بیماران باید دستورالعمل‌های جراح خود را در مورد بستن کمربند یا بریس پشتی انجام دهند و در هفته‌های اول پس از جراحی باید مراقب انجام بیش از حد فعالیت‌ها باشند.

اگرچه زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت است، اما به عنوان یک راهنما ممکن است انتظار داشته باشید که بسته به نوع جراحی به مدت یک تا سه ماه نیازمند فیزیوتراپی منظم هستید.

در ابتدا، فیزیوتراپیست ممکن است از درمان هایی مانند گرما یا یخ، تحریک الکتریکی، ماساژ و اولتراسوند برای کمک به کاهش درد و اسپاسم عضلانی استفاده کند.

درمان فتق دیسک کمر – درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی برای دیسک کمر – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در گیلاوند