فیزیوتراپی در درمان دیسک کمر

کمردرد حاد ممکن است با فتق دیسک در ستون فقرات کمری همراه باشد. فتق دیسک ستون فقرات کمری معمولاً منجر به شروع ناگهانی و شدید کمردرد می شود و ممکن است با تغییر وضعیت برطرف شود اما با خم شدن و نشستن طولانی مدت بدتر می شود. سرفه و عطسه فشار داخل دیسک را افزایش می دهد و می تواند درد را تشدید کند. فتق دیسک اغلب بین مهره های چهارم و پنجم کمری یا بین پنجم و ساکروم ایجاد می شود.

هدف فیزیوتراپی در درمان دیسک کمر کاهش درجه التهاب با ترکیب حرکت و رهاسازی بافت نرم همراه با تمرینات تقویت کمر است.

فیزیوتراپی روشی ایمن و موثر در درمان کمردرد حاد مرتبط با بیرون زدگی دیسک کمر است که در کلینیک فیزیوتراپی رایبد در دماوند ارائه می شود.

جراحی برای دیسک کمر تنها زمانی که درمان های محافظه کارانه و غیرتهاجمی همچون فیزیوتراپی شکست بخورند انجام می گیرد.

افزایش زمان نشستن افراد (در خانه و محل کار)، سبب ضعف عضلات شکم و کمر شده و با افزایش خطر بروز فتق دیسک همراه است. حرکات مکرر خم شدن و چرخشی، به ویژه هنگام بلند کردن بارهای سنگین، نیز خطر آسیب های دیسک بین مهره ای را به همراه دارد.

علائم دیسک کمر

انجام فعالیت برای افراد مبتلا فتق دیسک کمر می تواند سبب تشدید درد و ناراحتی شود اما این موضروع نباید سبب شود فرد میزان فعالیت های خود را کاهش دهد چراکه عدم تحرک بدنی سبب ضعیف شدن بیشتر عضلات و افزایش مشکلات بیماران می شود.

درد و سفتی پس از فعالیت ، به ویژه صبح روز بعد، برای بیماران نیز رایج است. علائم معمولاً در قسمت پایین کمر احساس می شود و ممکن است در مرکز یا یک طرفه قرار گیرند. بیمار ممکن است درد رادیکولار در باسن، ران، ساق پا یا پا را تجربه کند. اسپاسم عضلانی، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف نیز ممکن است وجود داشته باشد.

عوامل افزایش دهنده خطر فتق دیسک کمر

• ضعف عضلات شکم و کمر و ثبات ضعیف هسته
  • سبک زندگی بی تحرک
  • اضافه وزن
  • تکنیک بلند کردن نادرست اجسام
  • وضعیت نامناسب بدن هنگام نشستن و ایستادن

فیزیوتراپی در درمان دیسک کمر

مشکلات مرتبط با ستون فقرات از جمله رایج ترین مشکلاتی هستند که توسط متخصصان فیزیوتراپی ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد در دماوند تشخیص داده شده و با روشهای مناسب درمان می شوند.

آن دسته از عزیزانی که به دلیل و یا دیگر مشکلات نمی توانند به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنند می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل ما نیز بهره مند شوند.

روشهای فیزیوتراپی

• درمان دستی و دستکاری ستون فقرات
  • ارائه برنامه تمرینی شامل تمرینات کششی و تقویتی ستون فقرات و تمرینات دامنه حرکتی برای افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات، تمرینات ورزشی برای بهبود تحرک و کاهش درد از اهمیت زیادی برخوردارند.
  • درمان مکنزی
  • توصیه هایی در ارتباط با نحوه صحیح انجام فعالیت ها
  • مدالیته های ضددرد

فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در گیلاوند – فیزیوتراپی در منزل در پردیس – فیزیوتراپی در دماوند – بهترین مرکز فیزیوتراپی پردیس