فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو برای بازیابی قدرت و تحرک زانو ضروری است و توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد ارائه می شود.

شما به تازگی جراحی تعویض زانو انجام داده اید. بهترین جراح تعویض مفصل زانو مشکل را برطرف کرده است، اما در ابتدا هنوز کمی درد و سفتی احساس خواهید کرد. اکنون که عمل جراحی انجام شده است، باید برای بازگرداندن قدرت و تحرک به زانوی خود فیزیوتراپی را شروع کنید.

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

روند توانبخشی از روز بعد از جراحی شروع می شود. احتمالاً با کمک عصا، میله های موازی یا واکر، روی پاهای خود خواهید ایستاد. شما با یک فیزیوتراپیست ملاقات خواهید کرد که شما را از طریق یک سری تمرینات برای بهبود حرکت و افزایش جریان خون در پاها و زانوهای شما راهنمایی می کند. این مهم است زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

فیزیوتراپیست شما همچنین به شما نشان می دهد که چگونه از رختخواب بیرون بیایید و از آن خارج شوید و چگونه از عصا یا واکر استفاده کنید.

با ادامه حرکت زانوی شما قوی تر می شود. ممکن است فیزیوتراپیست از شما بخواهد که در راهروی بیمارستان یا بیرون از آن بالا و پایین بروید. آنها ممکن است به شما در بالا رفتن از پله ها کمک کنند. تا زمانی که آماده رفتن به خانه هستید، باید بتوانید زانوی خود را با زاویه 90 درجه خم کنید، به تنهایی حمام کنید و لباس بپوشید و فقط از وسایل کمکی برای راه رفتن کم استفاده کنید.

فیزیوتراپیست شما مجموعه‌ای از تمرین‌هایی را ارائه می‌کنند که باید در زمان ترخیص انجام دهید. در اینجا برخی از اهداف ورزشی که احتمالاً برای شما تعیین می کنند آورده شده است:

  • برای افزایش تحرک، برای مدت کوتاهی راه بروید – ابتدا در داخل خانه، سپس بیرون.
  • به آرامی از پله ها بالا بروید، کارهای خانه را انجام دهید و روی سایر فعالیت های روزمره کار کنید.
  • تمرینات تقویتی زانو را که فیزیوتراپیست به شما آموزش می دهد بطور منظم انجام دهید.

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو پس از ترخیص از بیمارستان نیز باید تا زمانی که بیمار به سطح آمادگی مطلوبی نرسیده ادامه پیدا کند. فیزیوتراپی علاوه بر کمک به تقویت عضلات و بهبود تحرک و انعطاف پذیری ، درد را کاهش داده و به تطابق هرچه سریع تر بیمار با مفصل مصنوعی نیز کمک زیادی خواهد کرد.

انتظار داشته باشید که حداقل چند هفته پس از جراحی با یک فیزیوتراپیست کار کنید. اکثر بیماران می توانند در عرض 3 تا 6 هفته از خود مراقبت کنند.

پزشکان دو یا سه بار در روز 20 تا 30 دقیقه پیاده روی را توصیه می کنند. هدف نه تنها تقویت زانو، بلکه کاهش رشد بافت اسکار است که می تواند دامنه حرکتی شما را کاهش دهد. سایر تمرینات عبارتند از:

  • اولین تمرین صاف کردن زانو روی تخت و سفت کردن عضلات ران است. سپس پاهای خود را چندین سانتی متر از روی تخت بلند کرده و از 5 تا 10 ثانیه در آن وضعیت نگه دارید و سپس به آرامی پایین بیاورید.
  • روی تخت خود دراز بکشید و مچ پاهایتان از انتهای آن آویزان باشد. بعد، پای خود را به جلو و عقب ببرید. این باعث تقویت عضلات ساق پا و بهبود گردش خون در پاهای شما می شود.
  • عضله چهار سر شما گروهی از عضلات است که مفصل زانو را کنترل می کند. می توانید با دراز کشیدن به پشت و در حالی که پاهای خود را دراز کرده اید، آنها را تمرین دهید. زیر پای عمل شده خود یک بالش قرار دهید. پاشنه پای عمل شده خود را از روی تخت بلند کنید. پنج ثانیه نگه دارید. سعی کنید یک ست 10 تکراری را سه بار در روز انجام دهید.
  •  فقط به پشت دراز بکشید و هر بار یک پا را بالا بیاورید و آن را به مدت 5 ثانیه در هوا نگه دارید. یک ست 10 تکراری را سه بار در روز انجام دهید.

بسیاری از تمرینات دیگر وجود دارد که باعث افزایش قدرت در پای شما می شود. فیزیوتراپیست شما می تواند در مورد آنها به شما کمک کند. در پایان، دردی که زمانی تجربه کرده اید تا حد زیادی کاهش می یابد. شما قادر خواهید بود بیشتر کارهایی را که در گذشته انجام داده اید، قبل از اینکه زانویتان آسیب ببیند، انجام دهید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو – فیزیوتراپی زانو پس از جراحی – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در گیلاوند – فیزیوتراپی برای زانودرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید