کمردرد شایع ترین اختلال سیستم اسکلتی ـ عضلانی است که بیش از ۸۰ درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کرده یا می کنند.

کمر درد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می کنند یا روزهای کاری را از دست می دهند. حتی کودکان در سن مدرسه نیز ممکن است کمر درد را تجربه کنند.

شدت کمردرد می تواند از یک درد خفیف و مزمن تا درد شدید و ناتوان کننده متغیر باشد و فرد را تا مدت ها خانه نشین کند.

درد ستون فقرات و پست ممکن است بطور تدریجی رخ دهد یا ممکن است بطور حاد و ناگهانی در نتیجه یک آسیب مانند تصادف و یا بلند کردن یک جسم سنگین رخ دهد.

متاسفانه امروزه با سبک زندگی کم تحرک و زندگی شهری و شیوع چاقی ریسک بروز دردهای اسکلتی نیز شیوع بالاتری پیدا کرده است.

فیزیوتراپی ستون فقرات و پشت یکی از بهترین روشهای درمان کمر درد است که در مرکز فیزیوتراپی رایبد (بهترین فیزیوتراپی در دماوند) به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می شود.قسمت پایین کمر – جایی که بیشتر کمردردها در آن رخ می دهد ، شامل پنج مهره (که L1-L5 نامیده می شود) در ناحیه کمر است که بیشتر وزن بالای بدن را تحمل می کند. فضاهای بین مهره‌ها توسط بالشتک‌های گرد لاستیکی به نام دیسک‌های بین مهره‌ای حفظ می‌شود که مانند ضربه‌گیر در سرتاسر ستون فقرات عمل می‌کنند تا استخوان‌ها را در حین حرکت بدن از آسیب دیدگی حفظ کنند. نوارهای بافتی به نام رباط ها مهره ها را در جای خود نگه می دارند و تاندون ها ماهیچه ها را به ستون فقرات متصل می کنند. سی و یک جفت اعصاب ریشه در نخاع دارند و حرکات بدن را کنترل می کنند و سیگنال ها را از بدن به مغز منتقل می کنند.

انواع کمردرد

کمر درد حاد یا کوتاه مدت چند روز تا چند هفته طول می کشد. بیشتر کمر دردها حاد هستند. معمولا با استراحت ظرف چند روز خود به خود برطرف می شود و هیچ از دست دادن عملکرد باقیمانده ای وجود ندارد. در برخی موارد چند ماه طول می کشد تا علائم ناپدید شوند.

کمردرد مزمن به دردی گفته می شود که به مدت 12 هفته یا بیشتر ادامه یابد، حتی پس از درمان آسیب اولیه یا علت زمینه ای کمردرد حاد. حدود 20 درصد از افراد مبتلا به کمر درد حاد در یک سال دچار کمردرد مزمن با علائم پایدار می شوند. حتی اگر درد ادامه داشته باشد، همیشه به این معنی نیست که یک علت زمینه ای جدی از نظر پزشکی وجود دارد یا علتی وجود دارد که به راحتی قابل شناسایی و درمان باشد. در برخی موارد، درمان با موفقیت کمر درد مزمن را تسکین می دهد، اما در موارد دیگر با وجود درمان دارویی ، فیزیوتراپی و جراحی، درد ادامه می یابد.

بهترین درمان کمردرد

هیچ درمان قطعی برای کمردرد وجود ندارد و بهترین درمان در واقع ترکیبی از روشهای درمانی است و با توجه به شرایط و نوع مشکل هر فرد روشهای درمانی متفاوت خواهند بود.

استراحت در دو سه روز اول درد توصیه می شود ولی استراحت طولانی مدت به دلیل اینکه سبب ضعیف شدن عضلات کمر می شود توصیه نمی شود.

استفاده از داروهای ضدالتهاب و ضددرد برای کمک به تسکین درد و ناراحتی توصیه می شود ، داروهای شل کننده عضلانی نیز برای شل کردن عضلات سفت توصیه می شوند.

گرما و سرما درمانی نیز در تسکین کمردرد در بسیاری از شرایط موثر هستند ، گرما با افزایش جریان خون درد را تسکین می دهد ، سرما نیز به کاهش التهاب در بافت های آسیب دیده کمر کمک می کند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی به عنوان بهترین روش درمان غیرجراحی کمر درد شناخته می شوند که با مراجعه به مرکز فیزیوتراپی رایبد (بهترین فیزیوتراپی در پردیس) می توانید از خدمات متخصصان ما بهره مند شوید.

ورزش هایی که عضلات مرکزی یا شکم را تقویت می کنند ممکن است به سرعت بخشیدن به بهبودی کمردرد مزمن کمک کنند. برنامه‌های فیزیوتراپی برای تقویت گروه‌های عضلانی اصلی که از کمر حمایت می‌کنند، تحرک و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشند و موقعیت و وضعیت مناسب را ارتقا می‌دهند، اغلب در ترکیب با سایر مداخلات استفاده می‌شوند.

دستکاری ستون فقرات و تحرک ستون فقرات رویکردهایی هستند که توسط متخصص فیزیوتراپیست بر روی ستون فقرات بیماران اعمال می شود.

فیزیوتراپیست علاوه بر تنظیم برنامه ورزشی برای بیمار مبتلا به کمر درد و تکنیک های درمان دستی از روشهایی همچون سوزن خشک ، الکتروتراپی و لیزر درمانی نیز برای کمک به تسکین درد بهره می برد.

جراحی به عنوان آخرین گزینه درمان کمردرد شناخته می شود و تنها در مواردی که روشهای غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در گیلاوند – فیزیوتراپی در سیاه سنگ – فیزیوتراپی در فاز ۲ پردیس – فیزیوتراپی در رودهن – فیزیوتراپی در بومهن