آرتروز مچ دست سبب درد، تورم و سفتی مچ دست می شود و حرکات مچ دست و انگشتان را دچار اختلال می کند.

تزریقات استروئیدی، آتل مچ دست و داروهای ضد التهابی در کنار فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی می توانند درد و تورم را کاهش دهند. به ندرت، افراد برای بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد نیاز به جراحی دارند.

در طول روز از مچ دست خود استفاده می کنید. این باعث می شود آنها بیشتر مستعد ابتلا به آرتریت و سایر مشکلات باشند. تقریباً از هر 7 نفر 1 نفر آرتروز مچ دست را در سنین بالای ۵۰ سال تجربه خواهد کرد.

مفصل مچ دست بخشی از سیستم اسکلتی است. چندین استخوان به هم می رسند تا مفصل مچ دست را تشکیل دهند.

غضروف (بافت همبند) در انتهای استخوان ها به آنها اجازه می دهد تا روی یکدیگر سر بخورند. سن و برخی شرایط سلامتی می تواند این غضروف را از بین ببرد. هنگامی که این اتفاق می افتد، استخوان به استخوان ساییده می شود و باعث تورم، درد و سفتی می شود.

دلایل و عوامل خطر

• حرکات تکراری مچ دست
  • قرار گرفتن مچ دست در وضعیت تحت فشار به مدت طولانی
  • آسیب دیدگی مچ دست در گذشته مانند شکستگی و دررفتگی
  • برخی بیماری ها مانند دیابت و روماتیسم مفصلی خطر بروز بیماریهایی همچون آرتروز را افزایش می دهند.

علائم آرتروز مچ دست

علائم بسته به علت متفاوت است. برای برخی افراد، علائم شدید است و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. برای دیگران، علائم خفیف هستند و ممکن است بیایند و بروند.

درد مچ دست یکی از اولین علائم آرتروز در مچ دست است. هنگامی که کف دست خود را می چرخانید یا سعی می کنید شیشه ها را باز کنید یا دستگیره های در را بچرخانید، درد ممکن است بدتر شود. همچنین ممکن است تجربه کنید:

• کاهش دامنه حرکتی.
  • مفاصل قرمز، گرم یا متورم.
  • سفتی که در صبح بدتر می شود و در طول روز بهبود می یابد.
  • ضعف مچ دست و انگشتان

درمان آرتروز مچ دست

اگرچه تا کنون درمان قطعی برای آرتروز شناخته نشده و آسیب مفصلی ایجاد شده قابل بازگشت نیست اما راهکارهای درمانی می توانند از پیشرفت تخریب غضروف مفصلی جلوگیری کرده و علائم بیمار را کاهش دهند.

موثرترین راهکارها در تسکین علائم و عوارض ناشی از آرتروز :

استراحت دادن به مچ دست و پرهیز از انجام فعالیت هایی که به مچ دست فشار وارد می کنند کمک زیادی به تسکین علائم می کند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم به تناوب می تواند به تسکین علائم کمک کنند ، کمپرس گرم سبب افزایش جریان خون شده و درد را تسکین می دهد ، کمپرس سرد نیز در کاهش التهاب موثر است.

استفاده از مچ بند طبی و یا آتل مخصوص نیز با محدود کردن حرکات مچ دست می تواند به تسکین علائم کمک کند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بخش مهمی از برنامه درمان آرتروز مچ دست است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد در دماوند ارائه می شود.

برای کاهش درد و التهاب استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن توصیه می شود.

در صورتی که علائم بیمار با روشهای غیرجراحی قابل کنترل نباشد و تخریب غضروف مفصلی به حدی شدید باشد که با روشهای غیرجراحی نتوان به بهبود شرایط بیمار کمک کرد ، جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام می گیرد. پس از جراحی نیز فیزیوتراپی برای بازیابی توانایی های مچ دست و قدرت و تحک مچ دست از اهمیت زیادی برخوردار است.

فیزیوتراپی مچ دست – فیزیوتراپی آرتروز دست – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در گیلاوند