سندرم شانه یخ زده یکی از بیماریهای شایع شانه است که با درد ، التهاب و محدود شدن حرکات مفصل شانه مشخص می شود.

شانه یخ زده می تواند حداقل 1.5 تا 3 سال طول بکشد تا بهبود یابد. گاهی اوقات ممکن است طولانی تر شود. اما درد و سفتی معمولاً در نهایت از بین می رود.

شانه یخ زده به این معنی است که شانه شما برای ماه ها و گاهی سال ها دردناک و سفت شده است.

این بیماری معمولا بطور خوبخودی در طی چند سال بهبود پیدا می کند ، اما به دلیل اینکه درد و محدودیت حرکتی سبب بروز اختلال در عملکرد روزانه فرد می شود اقدامات درمانی همچون ورزش و فیزیوتراپی می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

شانه یخ زده زمانی اتفاق می افتد که بافت همبند قوی اطراف مفصل شانه (به نام کپسول مفصل شانه) ضخیم، سفت و ملتهب شود. (کپسول مفصلی حاوی رباط‌هایی است که قسمت بالای استخوان بازو را به حفره شانه متصل می‌کند و مفصل را محکم در جای خود نگه می‌دارد)

دلیل نامگذاری به نام شانه یخ زده این است که هرچه درد بیشتری احساس شود، احتمال استفاده از شانه کمتر می شود. عدم استفاده باعث ضخیم شدن و سفت شدن کپسول شانه می شود و حرکت شانه را دشوارتر می کند.

علائم سندرم شانه یخ زده

• درد و سفتی شانه که سبب اختلال در انجام فعالیت ها می شود.
  • درد می تواند در شب هنگام خواب بدتر شود
  • درد آنقدر شدید است که حرکت بازو و شانه را سخت می کند.
  • التهاب مفصل شانه

دلایل و عوامل خطر

اغلب مشخص نیست که چرا افراد دچار شانه یخ زده می شوند.

شانه یخ زده زمانی اتفاق می افتد که بافت اطراف مفصل شانه شما ملتهب شود. سپس بافت سفت تر و منقبض می شود که باعث درد می شود.

هر عاملی که سبب شود شانه شما به مدت طولانی بی حرکتی بماند خطر بروز شانه منجمد را افزایش می دهد.

درمان سندرم شانه شانه یخ زده

به طور کلی، درمان در 3 مرحله اصلی کار می کند:

• تسکین درد – از حرکاتی که باعث درد شما می شود اجتناب کنید. فقط شانه خود را به آرامی حرکت دهید. برای کاهش درد از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • تسکین درد و تورم قوی تر – مسکن های تجویز شده. شاید تزریق استروئید در شانه شما برای کاهش تورم.
  • بازگشت حرکت – تمرینات شانه تحت نظر فیزیوتراپیست در این مرحله توصیه می شود.

بسته به میزان درد و سفت بودن شانه، ممکن است ترکیبی از این درمان ها را دریافت کنید.

تسکین درد توسط داروهای استروئیدی معمولاً فقط برای مدت کوتاهی توصیه می شود زیرا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

فیزیوتراپی برای سندرم شانه یخ زده

فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا حرکت را در شانه خود بازگردانید.

فیزیوتراپیست در مورد تعداد جلسات مورد نیاز شما تصمیم می گیرد. تعداد دقیق به نحوه پاسخ شانه شما به درمان بستگی دارد.

فیزیوتراپیست ابتدا بررسی می کند که شما چقدر حرکت در شانه های خود دارید.

درمان های فیزیوتراپی عبارتند از:

• تمرینات کششی
  • تمرینات قدرتی
  • توصیه وضعیت بدن
  • توصیه های تسکین درد
  • گرما و سرما درمانی

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد در دماوند خدمات تخصصی فیزیوتراپی را برای آسیبهای ارتوپدی از جمله سندرم شانه منجمد ارائه می دهند.