شاک ویو تراپی یک درمان غیرتهاجمی است که شامل ایجاد یک سری ضربان‌های موج صوتی با انرژی کم است که مستقیماً از طریق یک محیط ژل روی آسیب از طریق پوست فرد اعمال می‌شود. این مفهوم و فناوری در اصل از کشف این موضوع که امواج صوتی متمرکز قادر به تجزیه سنگ کلیه و کیسه صفرا هستند، تکامل یافته است. امواج شوک تولید شده در تعدادی از مطالعات علمی برای درمان شرایط مزمن موفقیت آمیز بوده است.

شاک ویو تراپی درمان برای آسیب طولانی مدت یا درد ناشی از بیماری است. شما با آن نیازی به مسکن ندارید – هدف از درمان تحریک پاسخ درمانی طبیعی بدن است. بسیاری از افراد گزارش می دهند که پس از اولین درمان، درد آنها کاهش یافته و تحرک آنها بهبود می یابد.

شاک ویو تراپی چگونه کار می کند؟

شوک ویو تراپی روشی است که در فیزیوتراپی رایج است. با استفاده از انرژی بسیار کمتر نسبت به کاربردهای پزشکی، درمان با امواج شوک یا امواج شوک درمانی خارج بدنی (ESWT)، در درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی- عضلانی، عمدتاً مواردی که بافت‌های همبند مانند رباط‌ها و تاندون‌ها را درگیر می‌کنند، استفاده می‌شود.

شاک ویو درمانی به فیزیوتراپیست ها ابزار دیگری برای تاندونوپاتی سرسخت و مزمن ارائه می دهد. برخی از شرایط تاندون وجود دارد که به نظر می رسد به اشکال سنتی درمان پاسخ نمی دهند، و داشتن گزینه درمان شوک ویو درمانی به فیزیوتراپیست ابزار دیگری را می دهد. شاک ویو درمانی برای افرادی که دارای تاندونوپاتی مزمن (بیشتر از شش هفته) هستند (که معمولاً به آن تاندونیت گفته می شود) که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند، مناسب تر است. این موارد عبارتند از: آرنج تنیس بازان، تاندونیت آشیل، تاندونیت روتاتور کاف، فاسیای کف پا، سندرم زانوی دوندگان، تاندونیت کلسیفیک شانه. این می تواند در نتیجه ورزش، استفاده بیش از حد، یا فشار مکرر باشد.

شما در اولین ویزیت توسط فیزیوتراپیست مورد ارزیابی قرار می گیرید تا تایید شود که کاندید مناسبی برای درمان شوک ویو هستید. فیزیوتراپیست مطمئن می شود که شما در مورد وضعیت خود و کارهایی که می توانید در ارتباط با درمان انجام دهید آموزش دیده اید – اصلاح فعالیت، تمرینات خاص، ارزیابی سایر مسائل مرتبط مانند وضعیت بدن، سفتی و یا ضعف سایر گروه های عضلانی و غیره. درمان شاک ویو معمولا یک بار در هفته انجام می شود. یک بار در هفته برای 3-6 هفته، بسته به نتایج. خود درمان می تواند ناراحتی خفیفی ایجاد کند، اما فقط 4-5 دقیقه طول می کشد و شدت آن را می توان برای راحت نگه داشتن آن تنظیم کرد.

شوک ویو تراپی به طور موثر شرایط زیر را درمان می کند:

• بورسیت لگن
  • شانه – تاندونوز کلسیفیک عضلات روتاتور کاف

• زانو – تاندونیت کشکک

• ساق پا – اسپلینت ساق پا
  • پا – خار پاشنه، فاسیای کف پا، تاندونیت آشیل
  • آرنج – آرنج تنیس و گلف بازان
  • قسمت بالایی پا – سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال
  • کمردرد – نواحی ستون فقرات کمری و گردنی و دردهای مزمن عضلانی

برخی از مزایای درمان شاک ویو تراپی:

• شاک ویو تراپی نسبت هزینه اثربخشی عالی دارد
  • راه حل غیر تهاجمی برای درد مزمن در شانه، پشت، پاشنه پا، زانو یا آرنج
  • بدون نیاز به بیهوشی، بدون دارو
  • عوارض جانبی محدود

پس از درمان، ممکن است برای چند روز پس از عمل، درد، حساسیت یا تورم موقتی را تجربه کنید، زیرا امواج شوک پاسخ التهابی را تحریک می کند. اما این بدن است که به طور طبیعی خود را درمان می کند. بنابراین، مهم است که پس از درمان از هیچ داروی ضد التهابی استفاده نکنید، که ممکن است نتایج را کاهش دهد.

شاک ویو تراپی چیست؟ – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در گیلاوند