بیرون زدگی دیسک کمر یا فتق دیسک کمر یکی از بیماری های جدی ستون فقرات که به خروج و نشت قسمت میانی و ژله ای مانند درون دیسک به فضای خارج دیسک گفته می شود.

دیسک بیرون زده می تواند سبب وارد شدن فشار به ریشه ها و اعصاب نخاعی که از آن ناحیه عبور می کنند شده و در نتیجه علائم حسی و عصبی را نیز به همراه داشته باشد.

خوشبختانه این عارضه اغلب خفیف بوده و با اقدامات ساده همچون استراحت و اجتناب از انجام فعالیت های سنگین و درمان های خانگی بهبود پیدا می کند.

دیسک‌ ها در ستون فقرات عملکرد حیاتی دارند و به فرد امکان می‌دهند به راحتی خم شده و حرکت کند. بیرون زدگی دیسک علاوه بر بروز درد و ناراحتی سبب بروز محدودیتهای حرکتی نیز شده و عملکرد فرد را دچار اختلال می کند.

خطر بروز فتق دیسک با افزایش سن بالا می رود و در بین آقایان نسبت به خانم ها شایع تر است.

عوامل افزایش دهنده خطر فتق دیسک

• نشستن طولانی مدت در یک وضعیت نامناسب که ستون فقرات تحت فشار قرار می گیرد.
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • حرکات مکرر ستون فقرات شامل خم شدن یا چرخش
  • اضافه وزن که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کند.
  • سابقه آسیب دیدگی قبلی ستون مهره ها

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

علائم این عارضه بسته به اینکه مشکل در کجای ستون فقرات شما باشد، متفاوت است. علائم معمولا با حرکت بدتر می شود و با استراحت بهتر می شود.

در صورتی که بیرون زدگی دیسک به عصب سیاتیک فشار وارد کند سبب بروز علائم سیاتیک نیز می شود که عبارتند از :

• درد شدید در کمر که به باسن و ساق پا نیز منتشر می شود.
  • گزگز یا بی حسی در پاها
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در ایستادن و راه رفتن
  • بی اختیاری در کنترل مثانه و روده

روشهای تشخیص

پزشک و فیزیوتراپیست شما برای تشخیص دقیق فتق دیسک و محل دیسک بیرون زده علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی وضعیت راه رفتن و نشست و برخاست شما برای ارزیابی رفلکس‌های عضلانی، احساس و قدرت عضلانی از روشهای تشخیصی دیگر همچون اشعه ایکس ، اسکن ام آر آی ، سی تی اسکن ، میلوگرام و الکترومیلوگرام نیز بهره می برد.

روشهای درمان بیرون زدگی دیسک کمر

استراحت و کاهش سطح فعالیت برای جلوگیری از تشدید درد و ناراحتی توصیه می شود ، اما نه به معنای استراحت مطلق و به مدت طولانی چراکه سبب ضعف عضلات و افزایش مشکلات بیمار می شود.

استفاده از کمپرس سرد و گرم به طور متناوب می تواند به تخفیف علائم کمک کند.

برای تسکین درد و ناراحتی می توان از داروهای ضددرد رایج مانند ایبوپروفن بهره برد.

فیزیوتراپی بهترین و موثرترین روش درمان غیرجراحی بیرون زدگی دیسک کمر است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی رایبد (بهترین فیزیوتراپی دماوند) ارائه می شود. فیزیوتراپیست های ما ابتدا ارزیابی دقیقی از شرایط بیماران به عمل آورده و پس از آن بر اساس شرایط بیمار از موثرترین روشهای فیزیوتراپی برای کمک به بهبود شرایط بیماران بهره می برند. مدالیه های ضددرد مانند الکتروتراپی ، سوزن خشک و لیزر تراپی در کنار برنامه ورزشی اغلب برای بیماران مبتلا به فتق دیسک در نظر گرفته می شوند. برنامه ورزشی که فیزیوتراپیست برای بیمار در نظر می گیرد به کاهش فشار روی اعصاب کمک میکند. ورزش عضلات سفت را شل می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

تزریق داروهای استروئیدی در فضای اپیدورال نیز یکی از روشهای تسکین دهنده درد است که با نظر متخصص ستون فقرات انجام می گیرد.

جراحی: در موارد نادر، بیرون زدگی دیسک ممکن است به اعصاب مثانه یا روده آسیب برساند. که ممکن است نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشد. برای موارد غیر اورژانسی، زمانی که سایر درمان ها با شکست مواجه می شوند، جراحی یک گزینه است. روش های مختلفی برای انجام جراحی رفع فشار ستون فقرات وجود دارد، اما هدف کاهش فشار روی عصب است. پس از جراحی فیزیوتراپی برای بازیابی دامنه حرکتی ستون فقرات و تسریع روند بهبودی از اهمیت زیادی برخوردار است و پایبندی به یک برنامه فیزیوتراپی منظم نقش مهمی در موفقیت جراحی بیرون زدگی دیسک کمر دارد.

فیزیوتراپی در دماوند – فیزیوتراپی در گیلاوند – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی در رودهن – فیزیوتراپی در بومهن – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی برای کمردرد در پردیس