درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی : سیاتیک به دلیل فشار روی عصب سیاتیک رخ می دهد و هدف درمان باید کاهش فشار باشد زیرا در صورت عدم درمان به موقع ممکن است به عصب آسیب برساند. فیزیوتراپی یکی از این روش های درمانی است که شامل حذف این فشار می شود. درمان فیزیوتراپی با کاهش فشار عصبی برای کاهش فشار عضلانی از قسمت تحتانی ستون فقرات، باسن و ساق به انجام این کار کمک می کند.

سیاتیک

شایع ترین دلیل سیاتیک فشرده شدن ریشه عصب کمر به علت فتق دیسک ستون فقرات، افتادگی دیسک، برآمدگی دیسک، لیز خوردن دیسک، ساییدگی یا ضربه به دیسک یا مهره های کمر است. دلایل دیگر سیاتیک می تواند اسپوندیلولیستزیس، تنگی نخاع و دژنراسیون ستون فقرات باشد، حتی در دوران بارداری، به دلیل افزایش سریع وزن، عصب سیاتیک درگیر می شود. درد می تواند در ستون فقرات کمری ناشی از عصب فشرده شده یا در نواحی دیگری مانند لگن، پیریفورمیس و عضلات سرینی که به فشار عصب مربوط نمی شود، منشا می گیرد. درد در عصب سیاتیک می تواند از ستون فقرات به ساق پا منتهی شود. بیمار ممکن است درد را در هر دو پا در قسمت جلویی و کناری ران احساس کند.

درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک درمان محافظه کارانه برای درد سیاتیک است، هدف فیزیوتراپی ارائه تسکین با برداشتن فشار از روی عصب و درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی است و از تکنیک ها و تمرینات مختلفی برای کاهش اسپاسم عضلانی و درد و افزایش دامنه حرکتی پشت و قدرت مرکزی استفاده می کند. درمان فیزیوتراپی سیاتیک شامل روش های الکتریکی، تمرینات (تقویت، کشش، و آماده سازی هوازی)، روش های انرژی عضلانی، تثبیت ستون فقرات، حرکت، لغزش، سر خوردن عصب و غیره است.

درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی

تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست :

از تحریک الکتریکی عصب از راه پوست نیز برای تسکین درد سیاتیک استفاده می شود. دو پد الکترود روی پوست ریشه‌های عصب سیاتیک قرار داده می‌شود و جریان کمی از آن عبور می‌کند تا احساس گزگز ایجاد کند.

اولتراسوند تراپی :

اولتراسوند درمانی برای کاهش تحریک و استرس عصب استفاده می شود.

گرما درمانی :

پدهای گرم کننده یا حمام گرم را می توان حداقل به مدت 15 دقیقه، اما بیش از چند ساعت مصرف کرد. گرما درمانی باعث افزایش گردش خون و کاهش درد، افزایش آرامش و افزایش انعطاف پذیری می شود.

سرما درمانی :

برای کاهش درد سیاتیک از کیسه یخ یا سایر گزینه های سرد استفاده می شود. یخ را می توان حدود 20 دقیقه هر دو ساعت یکبار استفاده کرد، اما اجازه ندهید کیسه یخ مستقیماً با پوست تماس داشته باشد.

شاک ویو تراپی :

درمان با امواج شوک برون بدنی یک درمان غیر تهاجمی است که به تسکین درد ناشی از آسیب عصب محیطی کمک می کند، بازسازی شریان موضعی و بازسازی سلولی را تقویت می کند و همچنین تون عضلانی را کاهش می دهد.

تمرین درمانی :

توجه به این نکته ضروری است که هر چه فرد فعالیت کمتری داشته باشد، ماهیچه های او سفت تر می شود. فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ورزشی تمرین درمانی مناسب که متناسب با نیازهای خاص فرد باشد، ارائه دهد. فیزیوتراپیست ورزش درمانی تحت نظارت را از جمله تحرک ستون فقرات، ورزش کنترل حرکتی، تحرک عصبی را توصیه می کند. موبیلیشن و مانیپولاسیون درمان هایی هستند که توسط فیزیوتراپیست ها برای افزایش دامنه حرکتی و عملکرد کمر در بیماران مبتلا به درد سیاتیک انجام می شود.

کشش کمر :

کشش کمر به کاهش فشار روی ریشه های عصب سیاتیک کمک می کند و در نتیجه درد را تسکین می دهد و به طور گسترده توسط فیزیوتراپیست ها برای سیاتیک استفاده می شود.

ماساژ درمانی :

ماساژ درمانی می‌تواند تنش و سفتی را در عضلات و تاندون‌ها کاهش دهد و همچنین می‌تواند با تقویت گردش خون، تسکین درد، و تقویت عضلات و آرامش اعصاب، التهاب را کاهش دهد. ماساژ باسن و پشت پاها می‌تواند حساسیت و تنش ناشی از درد گرفتگی عصب سیاتیک را کاهش دهد. انواع مختلفی از ماساژ درمانی وجود دارد، از جمله ماساژ بافت عمیق، ماساژ سوئدی و ماساژ عصبی عضلانی.

کمک های حمایتی فیزیوتراپی برای درد سیاتیک :

فیزیوتراپیست بالش و وسایل کمکی را برای کاهش فشار روی عصب توصیه می کند، مثل:

• رول کمری مک کنزی
  • بالش خواب
  • فوم نورد
  • بالش ارتفاع پا
  • کمربند محکم
  • تسکین پوشیدنی.

کاهش وزن درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی :

در درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی ، فیزیوتراپیست به فرد توصیه می کند که وزن خود را کاهش دهد زیرا وزن اضافی در ناحیه مرکزی فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می کند، در نتیجه سبزیجات و گوشت بدون چربی بیشتری را در رژیم غذایی گنجانده و ورزش را برای کاهش وزن اضافی افزایش می دهد که می تواند به کاهش درد سیاتیک کمک کند.

فعالیت داشته باشید :

همچنین به فرد توصیه می شود به جای ماندن در رختخواب یا استراحت روی صندلی فعال باشد، این می تواند درد سیاتیک را تشدید کند. اگرچه در ابتدا استراحت در چند روز اول پس از ایجاد درد سیاتیک خوب است، اما بی تحرک ماندن بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. حرکت در اطراف به افزایش جریان خون، تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری و کاهش درک درد کمک می کند.

همیشه قبل از انجام تمرینات با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید، زیرا برخی از افراد مبتلا به سیاتیک با تمرینات حالت اکستنشن پشت احساس بهتری دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با انجام خم شدن به جلو احساس بهتری داشته باشند.

ما در کلینیک فیزیوتراپی رایبد آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی تخصصی سیاتیک با بروز ترین تجهیزات فیزیوتراپی و متد های روز دنیا هستیم.

ارائه خدمات درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی در منزل دماوند ، پردیس ، رودهن ، بومهن و گیلاوند .