تاندونیت کشکک زانو، که به عنوان زانوی جامپر نیز شناخته می شود، وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که تاندونی که کاسه زانو (کشکک) شما را به استخوان ساق پا متصل می کند، ملتهب می شود. این عارضه در ورزشکارانی که در ورزش‌هایی مانند بسکتبال و فوتبال شرکت می‌کنند رایج است.

علائم تاندونیت کشکک زانو شامل درد و حساسیت در جلوی زانو، بخصوص در اطراف تاندون کشکک است. درد ممکن است با فعالیت، به ویژه پریدن یا دویدن بدتر شود و ممکن است با استراحت بهبود یابد. در موارد شدید، تاندون ممکن است ضخیم شود یا پارگی های کوچک ایجاد شود.

درمان تاندونیت کشکک معمولاً شامل استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا بردن (RICE) و همچنین فیزیوتراپی و تمرینات برای تقویت عضلات اطراف زانو است. در برخی موارد، زانوبند یا سایر وسایل حمایتی ممکن است توصیه شود. اگر درمان های محافظه کارانه مؤثر نباشد، ممکن است جراحی لازم باشد.

علائم تاندونیت کشکک

• درد و حساسیت در جلوی زانو، به ویژه در اطراف تاندون کشکک.
  • دردی که با فعالیت هایی که شامل پریدن یا دویدن است، مانند بسکتبال یا والیبال بدتر می شود.
  • سفتی یا درد در زانو، به ویژه پس از نشستن طولانی مدت.
  • تورم یا قرمزی در اطراف تاندون کشکک.

توجه به این نکته مهم است که شدت علائم بسته به میزان آسیب می تواند متفاوت باشد. در برخی موارد، درد ممکن است خفیف باشد و با استراحت از بین برود، در حالی که در برخی دیگر، درد ممکن است شدید باشد و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

دلایل و عوامل خطر

تاندونیت کشکک زانو معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از تاندون کشکک ایجاد می شود که کشکک زانو (کشکک) را به استخوان ساق پا متصل می کند. پریدن یا دویدن مکرر می تواند به تاندون فشار وارد کند و منجر به پارگی های کوچک و التهاب شود. عوامل دیگری که می توانند در ایجاد تاندونیت کشکک نقش داشته باشند عبارتند از:

• سفتی یا ضعیف بودن عضلات ران
  • انعطاف پذیری یا دامنه حرکتی ضعیف در مفصل زانو
  • کف پای صاف یا قوس بیش از حد در کف
  • تکنیک ها یا تجهیزات ورزشی نامناسب
  • آسیب دیدگی زانو در گذشته

درمان تاندونیت کشکک زانو

استراحت دادن به زانو تا زمان بهبودی کامل و اجتناب از انجام فعالیت های ورزشی ضروری است.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای کاهش درد و التهاب توصیه می شوند.

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که شامل تزریق غلظتی از پلاکت‌های خود بیمار به ناحیه آسیب‌دیده برای بهبود بهبودی است.

فیزیوتراپی موثرترین روش در درمان غیرجراحی تاندونیت کشکک زانو است که توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی رایبد (بهترین فیزیوتراپی دماوند) ارائه می شود. تمرینات ورزشی که شامل تمرینات کششی و تقویتی می شود ، کمپرس سرد و گرم ، الکتروتراپی و شوک ویو درمانی خارج بدنی (ESWT) از مهم ترین راهکارهای فیزیوتراپی در درمان التهاب تاندون کشکک زانو هستند.

جراحی، در موارد نادری که درمان های محافظه کارانه موثر نیستند.

توجه به این نکته مهم است که برنامه درمانی خاص بسته به شدت بیماری و نیازهای هر بیمار متفاوت خواهد بود. اگر مشکوک به تاندونیت کشکک هستید، مهم است که برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید.

متخصصان ما در فیزیوتراپی خوب در پردیس خدمات تخصصی فیزیوتراپی در آسیبهای ارتوپدی از جمله آسیبهای زانو را ارائه می دهند.